Laatste editie De Grote Almanak verschenen

Met enige nostalgie presenteren wij u de 52e en ook laatste editie van De Grote Almanak. Na meer dan 30 jaar stappen we volledig over naar de digitale variant: de Digitale Grote Almanak.

Waarom volledig digitaal?

Met deze verandering willen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en de stijgende kosten van het productieproces beheersen. Maar nog belangrijker, we kunnen nu voldoen aan een steeds luider wordende vraag uit het sociaaljuridische werkveld om actuele en betrouwbare informatie, beschikbaar op elk moment.

Met de Digitale Grote Almanak kunnen we sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen. Zo zorgen we dat u up-to-date bent, continu beschikt over de meest recente informatie en uw cliënten nog effectiever kunt ondersteunen. Bovendien biedt de digitale versie geavanceerde zoekfuncties en links naar jurisprudentie en andere nuttige informatie. Wat het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt.

Even terug in de tijd

Journalist Henk Hofland noemde in zijn column in NRC eind jaren ’90 De Grote Almanak een kilo Nederland. En toen koningin Máxima in Nederland kwam wonen, heeft de redactie haar ter ondersteuning bij de inburgering een exemplaar van De Grote Almanak gestuurd. Het Koninklijk Huis heeft daarvoor een mooie bedankbrief gestuurd – op geschept papier. Er staat veel basisinformatie in de almanak. Niet voor niets noemen sommige gebruikers De Grote Almanak de ‘bijbel van het sociaal domein’.

Naast de algemene informatie in boekvorm bestond er ook nog een losbladig documentatiesysteem van regelingen en voorzieningen. Dit systeem was gerangschikt in hangmappen per paragraaf en bevatte losse bladen met broninformatie. Denk daarbij aan jurisprudentie en teksten van wetten en regelingen die relevant waren in de praktijk van de sociaaljuridische dienstverlening. Wekelijks ontvingen de raadslieden pakketjes met aanvullingen of wijzigingen die ze zelf in het documentatiesysteem moesten verwerken. Een arbeidsintensieve klus! De indeling van de almanak was dezelfde als die van de hangmappen. Het boek bevatte de basis, in de map zat meer achtergrond bij de informatie.

Van digitaal naar boek en weer terug

De almanak is in 1991 ontstaan bij de Fira, de Federatie Instituten Raadslieden die de documentatie verzorgde voor de Bureaus Sociaal Raadslieden. De Fira leverde informatie aan Viditel, een voorloper van internet. Denk daarbij aan Teletekst-achtige schermpjes met informatie. Alles handmatig gekoppeld en voorzien van trefwoorden. Toen het project dreigde te verdwijnen is de informatie ondergebracht in een 0-versie van het boek. Eigenlijk was het boek eerst digitaal dus! En met de Digitale Grote Almanak is de cirkel weer rond.

Terug naar het nu

Ook in deze moderne tijd zetten we ons nog steeds dagelijks in om de professionals in het sociaal domein van de meeste actuele en relevante informatie te voorzien. Hiervoor houden redacteuren vanuit verschillende expertises de belangrijkste ontwikkelingen bij. De manier van werken is door de jaren heen misschien veranderd, maar de doelstelling is altijd hetzelfde gebleven: zorgen dat professionals door de juiste informatievoorziening hun cliënten het beste kunnen bijstaan. Doordat u makkelijk en snel weet welke regelingen gelden en hoe die worden toegepast, kunt u uw cliënten ook goed helpen.

De Digitale Grote Almanak

De Digitale Grote Almanak (DGA) is hét digitale naslagwerk voor sociaal raadslieden en andere sociaal juridische professionals. Met actuele informatie over regelingen en voorzieningen waar zij in hun dagelijkse werk mee te maken krijgen.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Een elektrische fiets als re-integratievoorziening Pw naar werk?

Een inwoner die al jaren bijstand ontvangt, heeft na een intensief begeleidingstraject zicht op werk. De verwachting is dat deze inwoner duurzaam uit zal stromen. De inwoner heeft een medische beperking en in verband daarmee hulp nodig om naar het werk te gaan. Een elektrische fiets lijkt de goedkoopst passende oplossing. Zo nodig wil de inwoner de kosten wel terugbetalen. Kan de gemeente zo’n fiets als re-integratievoorziening faciliteren?

Loopt maatwerk bij jouw gemeente in de pas of is het de vreemde eend in de bijt?

Maatwerk in het sociaal domein is het proces van besluitvorming, waarbij je komt tot een oplossing op maat voor het individu. Als het goed is, pas je dit proces toe op iedere inwoner die met een vraag komt.

De morele ondergrens van de ambtenaar

‘Ambtenaar heeft morele ondergrens nodig’, zo kopte een artikel uit Binnenlands Bestuur naar aanleiding van een LinkedIn bericht van Erik Pool, programmadirecteur Dialoog en Ethiek. Dit artikel belicht een dilemma waar veel ambtenaren mee worstelen: hoe kun je je inhoudelijk uitspreken zonder politiek te worden? In het specifieke geval gaat het om het Israël/Gaza-dossier, een complex vraagstuk dat velen bezighoudt. Maar ook bij kleinere, meer persoonlijke kwesties rijst deze vraag. Hoe ga je daarmee om?