Vereenvoudig en versterk toegang schuldhulpverlening

1) Knop schuldhulpverlening op gemeentelijke homepage

Jongeren die meededen aan het project Speaking Minds vonden het lastig informatie op de gemeentelijke website te vinden over schuldhulpverlening. Neemt u eens de proef op de som. Vindt u bij een willekeurige andere gemeente gemakkelijk informatie over schuldhulpverlening? En weet u dan ook waar u voor hulp kunt aankloppen? De jongeren doen de suggestie voor een kleurige knop Schuldhulpverlening op de homepage van de gemeente pagina. Een goede tip!

2) Minder drempels bij de toegang

Mensen met schulden ervaren dat als ze eenmaal de schuldhulpverlening hebben gevonden, het ingewikkeld is om verder te komen. De schuldhulpverlener stuurt ze er weer alleen op uit om alle juiste papieren te verzamelen. Ze worden overvraagt, omdat ze door de grote financiële zorgen en stress tijdelijk minder zelf kunnen. Iemand met problematische schulden heeft juist hulp nodig bij het verzamelen en ordenen van alle gegevens en papieren. Vrijwilligers van Schuldhulpmaatje kunnen deze hulp bieden.

3) Heb oog voor kwetsbare groepen

Dat het lastig is om schuldhulpverlening te vinden, geldt nog meer voor mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Voor veel schuldhulpverleners is het moeilijk om iemand met een LVB te herkennen en om daarmee om te gaan. Met als gevolg dat schuldhulpverleningstrajecten mislukken en er weer grotere schulden ontstaan. MEE en Stimulansz hebben een training ontwikkeld voor professionals zodat miscommunicatie voorkomen wordt.

4 ) Doorbreek taboe

Om ervoor te zorgen dat mensen op tijd hulp zoeken en aanvaarden, is het belangrijk dat het taboe en de schaamte rondom financiële problemen wordt doorbroken. Het tv-programma ‘Schuldig’ van Human heeft hier al een goede bijdrage aan geleverd. De RVS adviseert om maatregelen te nemen, bijvoorbeeld (lokale) publiekcampagnes (zoals in Amsterdam), voorlichting op scholen door ervaringsdeskundigen en meer aandacht voor het bespreekbaar maken van schulden op het werk.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Een elektrische fiets als re-integratievoorziening Pw naar werk?

Een inwoner die al jaren bijstand ontvangt, heeft na een intensief begeleidingstraject zicht op werk. De verwachting is dat deze inwoner duurzaam uit zal stromen. De inwoner heeft een medische beperking en in verband daarmee hulp nodig om naar het werk te gaan. Een elektrische fiets lijkt de goedkoopst passende oplossing. Zo nodig wil de inwoner de kosten wel terugbetalen. Kan de gemeente zo’n fiets als re-integratievoorziening faciliteren?

Loopt maatwerk bij jouw gemeente in de pas of is het de vreemde eend in de bijt?

Maatwerk in het sociaal domein is het proces van besluitvorming, waarbij je komt tot een oplossing op maat voor het individu. Als het goed is, pas je dit proces toe op iedere inwoner die met een vraag komt.

De morele ondergrens van de ambtenaar

‘Ambtenaar heeft morele ondergrens nodig’, zo kopte een artikel uit Binnenlands Bestuur naar aanleiding van een LinkedIn bericht van Erik Pool, programmadirecteur Dialoog en Ethiek. Dit artikel belicht een dilemma waar veel ambtenaren mee worstelen: hoe kun je je inhoudelijk uitspreken zonder politiek te worden? In het specifieke geval gaat het om het Israël/Gaza-dossier, een complex vraagstuk dat velen bezighoudt. Maar ook bij kleinere, meer persoonlijke kwesties rijst deze vraag. Hoe ga je daarmee om?