Overzicht
Na deze training…
- weet je hoe je de ervaringen van cliënten kunt benutten voor beleid en uitvoering;
- vergroot je het draagvlak voor beleid en uitvoering;
- weet je hoe je de samenwerking tussen gemeente en cliëntenadviesraad kunt versterken;
- heb je een eerste opzet voor een eigen plan van aanpak voor een concreet thema.
Voor wie?
- Cliëntenadviesraden en beleidsmedewerkers van gemeenten. Ook kan de training eerst aan de cliëntenadviesraad worden gegeven in de voorbereidende fase, waarna de beleidsmedewerker later aansluit voor de gezamenlijke aanpak.
Zo ziet de training eruit
Deze training is een praktische training van 1 dagdeel. Daarnaast bieden we de training ook als incompanytraject aan, waarbij het een programma van meerdere dagdelen is, verspreid over enkele maanden.

Dit ga je leren
Wil je dat je beleid beter aansluit bij de behoeften van cliënten? Dan is het essentieel om hen erbij te betrekken. Hoewel dit vanzelfsprekend lijkt, blijkt het in de praktijk vaak uitdagender. Deze aanpak is belangrijk voor gemeenten en soms ook voor cliëntenadviesraden. Deze training is bedoeld om deze partijen samen te laten werken en de ervaringen van cliënten te benutten voor een betere dienstverlening.

Programma
- visie op ervaringen en ervaringskennis als essentie van cliëntenparticipatie;
- kenmerken van de doorlopende dialoog;
- bouwen aan vertrouwen;
- bepalen welke onderwerpen geschikt zijn om ervaringen op te halen;
- ervaringen ophalen: aanpak, organisatie en werkvormen;
- ervaringen analyseren;
- intern beraad: nut en noodzaad;
- dialoog over bevindingen;
- toepassingen aan de hand van de praktijk.