Overzicht
Na deze training…
- ben je op de hoogte van de juridische achtergrond rondom begeleiding en van actuele jurisprudentie;
- weet je wat je moet onderzoeken om tot een goede onderbouwing te komen;
- ben je in staat te bepalen of er sprake is van mantelzorg, gebruikelijke hulp of niet-gebruikelijke hulp;
- kun je begeleidingsdoelen formuleren;
- kun je deze doelen vertalen naar uren begeleiding per week;
- kun je een besluit nemen dat goed gemotiveerd is.
Voor wie?
Iedereen die in de dagelijkse praktijk met de Jeugdwet werkt en die indicaties stelt voor de maatwerkvoorziening begeleiding:
- jeugdconsulenten
- beleidsmakers jeugd
- juristen Jeugdwet
- wijkteam medewerkers
Zo ziet de training eruit
Deze training duurt één dag en is zowel fysiek als online te volgen. De opzet is praktisch en sluit aan op jouw werkproces. Je werkt met casussen en gaat actief aan de slag met indicatiestelling. De training wordt gegeven door een ervaren indicatiesteller en een jurist, zodat je zowel praktische als juridische antwoorden krijgt op jouw vragen.

Dit ga je leren
Sinds de invoering van de Jeugdwet ben jij als gemeenteprofessional verantwoordelijk voor het indiceren van begeleiding. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.
Stel, je ontvangt een melding over een jeugdige met een chronische aandoening binnen het autistisch spectrum, die thuis vastloopt. Je gaat in gesprek met de cliënt en zijn ouders en bepaalt of begeleiding vanuit de Jeugdwet nodig is. Daarbij weeg je verschillende factoren mee, zoals de rol van ouders en het sociale netwerk, de duur en intensiteit van de begeleiding en de verhouding met andere wetgevingen. Ook stel je samen met de cliënt doelen op en zorg je ervoor dat deze haalbaar en geborgd zijn.
Tijdens deze training krijg je praktische handvatten om dit proces zorgvuldig en onderbouwd uit te voeren. Zo kun je met vertrouwen de juiste indicaties stellen.

Programma
- juridische achtergronden bij indicatiestelling; begeleiding Jeugdwet
- actuele jurisprudentie op het terrein van begeleiding;
- kennismaking met de doelgroep;
- wat houdt begeleiding in;
- wat zorgvuldig onderzoek is;
- gebruikelijke hulponderzoeken als onderdeel van het onderzoek;
- niet gebruikelijke hulp door ouders;
- medisch advies;
- indicatiestelling begeleiding;
- stellen van doelen in samenwerking met de cliënt;
- andere wetgeving in relatie tot begeleiding (Participatiewet, Wlz, Wmo, Zvw).