Overzicht
na deze training…
- kun je de vraag van de cliënt snel verduidelijken en verbreden;
- weet je het doel en effect zo te formuleren dat de cliënt zich ervoor wil inzetten;
- weet je hoe je de cliënt (meer) kunt betrekken bij het oplossen van zijn vraag;
- kun je de verwachtingen van de cliënt effectief managen.
Voor wie?
Deze training is voor iedereen die (keukentafel)gesprekken voert met cliënten die zich bij de gemeente melden met een vraag. Denk aan:
- wijkteammedewerkers
- Wmo-consulenten
- klantmanagers
- jeugdconsulenten
- inkomensconsulenten
Zo ziet de training eruit
In deze praktijkgerichte training verbeter je in één dag je vaardigheden voor een effectief gesprek.

Dit ga je leren
Je leert hoe je samen met de cliënt het gewenste doel en effect formuleert. Vaak speelt er meer dan de cliënt direct vertelt. Het achterhalen van deze punten vraagt om sterke gespreksvaardigheden. In deze training krijg je handvatten om een effectief en prettig gesprek te voeren.

Programma
- omgekeerd denken: niet de regels, maar het effect voorop;
- gespreksvaardigheden;
- samen met de cliënt het effect formuleren (hoofd- en subdoelen);
- verwachtingen managen van de cliënt;
- vraagverheldering binnen jouw werkveld.